Czym jest i jak działa influencer marketing?
Każdego dnia, z każdej strony otaczają nas setki reklam. Radio, telewizja, Internet… nic dziwnego, że ludzie coraz częściej próbują ich unikać chociażby z wykorzystaniem adblocków. Jednak wszystkie firmy, niezależnie od branży, potrzebują promocji i nowych, najlepiej naturalnych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów. Jedną z takich opcji jest influencer marketing. Sprawdź na czym polega oraz jak działa ten rodzaj reklamy!
Co to jest influencer marketing?
Influencer marketing to rodzaj reklamy w mediach społecznościowych, który wykorzystuje rekomendacje i wzmianki o produktach lub usługach przez osoby pełniące rolę eksperta w danej branży oraz posiadające mniejszą lub większą popularność wśród swoich odbiorców. Mowa tutaj o tzw. influencerach, którzy z wykorzystaniem kanałów społecznościowych, blogów lub serwisów video pełnią rolę pośredników między firmą, a konsumentem. Popularni influencerzy, cieszący się dużą wiarygodnością wśród odbiorców mogą przynieść Twojej marce ogromne korzyści, w szczególności w najmłodszych grupach docelowych (15-20 lat).
Kim jest influencer?
Influencer to osoba, która ze względu na swój autorytet, wiedzę lub stanowisko ma możliwość wpływania na decyzje zakupowe lub opinie innych osób. Dzięki trwałym relacjom z masowymi odbiorcami, którzy silnie się z nim utożsamiają potrafi oddziaływać na skupioną wokół siebie społeczność. Współpraca z osobą na takim stanowisku często jest w stanie przynieść lepsze wyniki niż niejedna kampania reklamowa o wysokim budżecie.
Rodzaje influencerów
Istnieją 4 główne typy influencerów:
- Nano-influencerzy – posiadają od 1 to 10 tys. obserwujących na swoich kanałach społecznościowych. Zazwyczaj poświęcają dużo czasu na budowanie relacji ze swoimi obserwującymi i mają wysokie wskaźniki zaangażowania.
Przykład nano-influencera. Źródło: Instagram. - Mikro-influencerzy – od 10 tys. do 100 tys. obserwujących. Zazwyczaj specjalizują się w określonej niszy, mają też zazwyczaj wysokie wskaźniki zaangażowania i sporą grupę docelową.
- Makro-influencerzy – osoby posiadające od 100 tys. do 1 mln obserwujących. Mogą to być gwiazdy mediów społecznościowych, blogerzy, vlogerzy lub podcasterzy, którzy przez lata budowali swoją społeczność. Makro-influencerzy, ze względu na dużą liczbę zwolenników czasami posiadają niższe wskaźniki zaangażowania. Mogą skutecznie pomóc w zwiększaniu świadomości marki, czy produktów i dotrzeć do dużej liczby odbiorców, zwiększając zasięgi firmy.
Przykład makro-influencera. Źródło: Instagram. - Bardzo wpływowe osoby, celebryci – ponad 1 mln obserwujących. Tego typu influencerzy to osoby o bardzo dużym zasięgu. Współpraca z nimi pozwala dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców, niestety wymaga sporego budżetu na usługi marketingowe.
Przykład nano-influencera. Źródło: Instagram.
Zalety influencer marketingu
Wykorzystując zasięgi influencerów możesz przede wszystkim zwiększyć świadomość swojej marki wśród użytkowników. Influencer marketing pozwala w naturalny i nienachalny sposób przedstawić produkt danej grupie osób w pożądanym wieku i z podobnymi upodobaniami. Dzięki specjalizacji i podziałom tematycznym kanałów poszczególnych influencerów można skutecznie dotrzeć do użytkowników o konkretnych zainteresowaniach i potrzebach.
Bardzo ważnym jest również fakt, że ten rodzaj marketingu umożliwia skuteczne mierzenie efektywności kampanii. Posługując się dedykowanymi linkami UTM możemy śledzić liczbę zamówień, która pochodzi z ruchu prowadzonego przez dany link i tym samym mierzyć efektywność współpracy z influencerem w zakresie sprzedaży.