Google Search Console – poradnik krok po kroku
Co to jest Google Search Console?
Google Search Console (GSC) to bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia właścicielom stron internetowych monitorowanie i utrzymanie obecności ich stron w wynikach wyszukiwania Google. Jest nieocenionym zasobem dla specjalistów SEO, marketerów oraz twórców stron, pozwalającym na analizę wydajności strony, identyfikację błędów, a także optymalizację jej widoczności.
Dzięki GSC użytkownicy mogą sprawdzać, jak Google indeksuje ich strony, identyfikować problemy związane z indeksowaniem, sprawdzać zapytania, które przekierowują użytkowników na ich stronę, oraz analizować dane dotyczące klikalności (CTR) i pozycji w wyszukiwarce. Narzędzie to pozwala również na monitorowanie i rozwiązywanie problemów z bezpieczeństwem oraz dostarcza cenne wskazówki, jak poprawić ranking SEO.
Jak dodać stronę do Google Search Console?
Google Search Console umożliwia zarządzanie danymi dotyczącymi różnych witryn internetowych – zarówno tych, które należą do nas, jak i tych, do których otrzymaliśmy uprawnienia od ich właścicieli. Pojedyncza strona www nazywana jest w GSC usługą.
Dodawanie nowej usługi (witryny) do GSC
- Odwiedź stronę Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about. I kliknij przycisk „Rozpocznij”:
- Jeżeli nie jesteś zalogowany na żadnym koncie Google, wybierz adres e-amil z którego chcesz skorzystać:
- Kliknij „Dodaj usługę” i wprowadź URL swojej strony. Wybierz jeden z 2 typów usług:
Prefiks adresu URL to na przykład:
https://ebiznesekspert.pl
http://ebiznesekspert.pl
https://www.ebiznesekspert.pl
http://www.ebiznesekspert.plCała domena: uwzględnia wszystkie powyższe warianty
Weryfikacja własności domeny
Kolejnym krokiem jest weryfikacja własności domeny, czyli potwierdzenie, że faktycznie mamy uprawnienia do zarządzania nią. Google Search Console oferuje kilka metod weryfikacji konta. Metody te obejmują:
Wgranie specjalnego pliku HTML na serwer strony
Metoda weryfikacji przez plik HTML w Google Search Console polega na umieszczeniu specjalnie wygenerowanego przez Google pliku HTML na serwerze strony internetowej. Google dostarcza unikalny plik do pobrania, który należy wgrać do głównego katalogu witryny (w tym celu najszybciej będzie użyć oprogramowania FTP, takiego jak FileZilla, lub poprosić administratora serwera o wgranie pliku).
Po umieszczeniu pliku na serwerze, powróć do Google Search Console i kliknij „Zweryfikuj”, aby narzędzie mogło sprawdzić obecność pliku.
Pamiętaj, że plik musi pozostać na serwerze w niezmienionej formie. Jego usunięcie będzie skutkowało utratą dostępu do usługi w narzędziu GSC.
Dodanie metatagu weryfikacyjnego (Tag HTML)
To bezpośredni sposób potwierdzenia własności strony poprzez zmianę jej kodu HTML. Google generuje unikalny metatag, który należy skopiować, a następnie wkleić do sekcji <head> na głównej stronie witryny.
Po dodaniu tagu, należy powrócić do Google Search Console i dokończyć proces weryfikacji, sprawdzając obecność i poprawność tagu na stronie.
Weryfikacja przez Google Analytics
Weryfikacja usługi przez Google Analytics, wymaga, aby na stronie była już zainstalowana i aktywna usługa Google Analytics. Musisz mieć prawa administratora do konta Google Analytics użytego na stronie. Google Search Console wykorzystuje istniejący kod śledzenia Google Analytics do weryfikacji własności strony.
Po wybraniu tej metody w GSC, system automatycznie sprawdza, czy kod Google Analytics jest obecny i czy masz do niego dostęp administracyjny, co potwierdza Twoją własność strony.
Weryfikacja przez Google Tag Manager
Weryfikacja przez Google Tag Manager, wymaga, aby na Twojej stronie był już zainstalowany i skonfigurowany Google Tag Manager (GTM). Podobnie jak w przypadku Google Analytics, musisz mieć prawa administratora do konta GTM użytego na stronie. Weryfikacja przez GTM odbywa się poprzez sprawdzenie, czy masz dostęp do odpowiedniego konta Tag Managera. Ta metoda pozwala na szybką i bezproblemową weryfikację własności strony bez potrzeby dodawania dodatkowego kodu lub plików do witryny.
Powiązanie rekordu DNS z Google Search Console
Jest to jedyna dostępna metoda dla weryfikacji całej domeny. Weryfikacja przez dostawcę domeny, wymaga dostępu do panelu zarządzania domeną. Google generuje rekord TXT, który należy dodać do strefy DNS swojej domeny w panelu dostawcy usług hostingowych. Ten rekord służy jako potwierdzenie własności domeny.
Proces ten może różnić się w zależności od dostawcy, ale zasadniczo polega na zalogowaniu się do panelu administracyjnego domeny, znalezieniu sekcji DNS i dodaniu tam rekordu TXT.
Po dodaniu rekordu i rozpropagowaniu zmian w DNS, należy powrócić do Google Search Console i zakończyć weryfikację
Zarządzanie uprawnieniami użytkowników
W Google Search Console dostępne są różnorodne opcje umożliwiające zarządzanie i analizę strony:
- Przegląd: Podsumowanie kluczowych danych o wydajności i problemach witryny.
- Skuteczność: Szczegółowe statystyki dotyczące wyświetleń, kliknięć i pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
- Sprawdzanie adresu URL: Pozwala na szybką analizę, czy konkretny adres URL jest indeksowany przez Google.
Indeksowanie: Zawiera raporty o statusie indeksowania stron, map witryn i ewentualnych usunięciach. - Eksperymenty i personalizacja:
– jakość strony – koncentruje się na analizie użyteczności witryny. Zawiera raporty dotyczące UX, takie jak łatwość nawigacji, szybkość ładowania się strony oraz dostępność treści, pomagając zidentyfikować i rozwiązać problemy, które mogą wpływać na postrzeganie strony przez użytkowników i jej ranking w wynikach wyszukiwania.
– podstawowe wskaźniki internetowe – zestaw metryk określających jakość doświadczenia użytkownika na stronie, skupiających się na ładowaniu się strony, interaktywności i stabilności wizualnej zawartości. Te wskaźniki pomagają mierzyć, jak dobrze strona spełnia oczekiwania użytkowników, co bezpośrednio przekłada się na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. - Bezpieczeństwo i ręczne działania:
– ręczne działania – informacje o interwencjach podjętych przez Google w stosunku do witryny, które mogą wpływać na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Działania te są wynikiem naruszenia wytycznych Google, a ich identyfikacja pozwala na podjęcie odpowiednich kroków naprawczych.
– problemy dotyczące bezpieczeństwa – raporty na temat zagrożeń, takich jak oprogramowanie malware, phishing czy inne szkodliwe oprogramowanie znalezione na stronie. Umożliwiają szybką reakcję w celu ochrony użytkowników i przywrócenia bezpiecznego statusu witryny w wyszukiwarce. - Starsze narzędzia i raporty – zawiera starsze narzędzia i raporty, które mogą być przydatne w zarządzaniu witryną.
- Linki – dostarcza szczegółowych informacji o linkowaniu do i z Twojej strony internetowej. Pozwala analizować, które zewnętrzne strony linkują do Twojej witryny, jakie są najczęściej linkowane strony w obrębie Twojej domeny, a także jak wygląda linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie.
Sprawdzanie adresu URL
Funkcja „Sprawdzanie adresu URL” w Google Search Console pozwala na analizę, czy konkretny adres URL Twojej witryny jest indeksowany przez Google. Dzięki tej funkcji możesz sprawdzić aktualny stan indeksacji wybranej strony, w tym to, czy są na niej jakieś błędy uniemożliwiające indeksację lub czy strona jest poprawnie wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Raport dostarcza także informacji, czy na stronie występują problemy związane z mobilnością, bezpieczeństwem, czy też z treścią uznawaną za duplikat. Jest to nieocenione narzędzie do monitorowania i poprawy widoczności strony w Google.
Jeśli dana podstrona nie jest zaindeksowana lub np. dodaliśmy nową stronę produktu lub artykuł na blogu to narzędzie umożliwia zgłoszenie URL do indeksacji przez Google. Można również poprosić o ponowne zaindeksowanie strony po dokonaniu na niej ważnych zmian, co pozwala na aktualizację jej stanu w wyszukiwarce.
Podsumowanie
Korzystanie z Google Search Console (GSC) oferuje właścicielom stron kluczowe narzędzia do monitorowania wydajności ich witryn w Google. Dzięki GSC można analizować, jak strona jest indeksowana, identyfikować błędy, monitorować ruch oraz poprawiać SEO. Efektywne wykorzystanie GSC znacząco wpływa na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie i zwiększenie ruchu.